Talviuimarin ohjeet

Ensikertalaisen muistilista

 

Talviuinti sopii lähes kaikille, mutta jos sinulla on jokin sairaus, neuvottele ensin lääkärisi kanssa.

  • Lihaksistoa on hyvä lämmitellä ennen avantoon menoa.
  • Saunasta ei saa mennä suoraan avantoon, vaan kehon täytyy antaa ensin hieman viilentyä.
  • Avannossa kannattaa viipyä aluksi vain muutamia sekunteja.
  • Ensimmäisillä kerroilla kylmä vesi voi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista, joka menee ohi. Vedä ennen avantoon menoa keuhkot täyteen ilmaa ja avantoon mennessä puhalla rauhallisesti ulos.
  • Saunomisen ja avannon jälkeen kannattaa pukeutua lämpimästi vilustumisen välttämiseksi.
  • Avantoon ei saa mennä alkoholin vaikutuksen alaisena eikä sairaana.
  • Avannossa käyntien määrä, avannossa viipymisen kesto, sekä se käykö saunasta vai ilman ovat yksilöllisiä valintoja; omaa kehoaan kannattaa kuunnella, jotta oppii tietämään mikä sopii itselle.
  • Kaikki avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä.
  • Lapsikin voi olla innostunut avantouinnista. Jos se on hänelle mieluisaa, anna hänen kokeilla!
  • Avantouinti voi aiheuttaa riippuvuutta!