Terveysvaikutukset

Talviuimarit uskovat kylmän kylvyn myönteisiin terveysvaikutuksiin. Arkikokemukset saavat tutkimustuloksia tuekseen. Kylmäkaraisun terveysvaikutuksia tutkinut dosentti Pirkko Huttunen toteaa, että talviuimarin virkistyminen ja piristyminen johtuu kylmän antamasta hormoniruiskeesta: stressihormonien eritys lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa. Koska avantouinti parantaa verenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa, se hidastaa solujen vanhenemista ja säilyttää esimerkiksi ihon kimmoisuutta. Pirkko Huttusen tutkimuksen mukaan säännöllisesti uivien perusverenpaine laskee merkittävästi. Myönteiset vaikutukset kuitenkin häviävät, jos kylmäuinti lopetetaan. Talviuinti sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä.
 

Miksi kannattaa harrastaa talviuintia?
 

  • stressi vähenee
  • kylmänsieto lisääntyy
  • verenpaine laskee
  • elimistö kestää paremmin rasituksia
  • energiatasapainon säätely paranee
  • mieliala kohenee
  • psyykkiset voimavarat vahvistuvat

 

 

teksti: Suomen Latu, kuvaaja: Alisa Surova, kuvassa Nelli Pakki